Zapraszamy na nasz blog
Gimnazjum im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie

Kronika szkoły

Navahermosa ( Hiszpania ) 4-10 maj 2013

Wraz z 3 nauczycielami i 5 kolegani z grupy Comenius z naszego Gimnazjum uczestniczyłem w międzynarodowej wymianie w Hiszpanii. Z Białegostoku pojechaliśmy pociągiem na lotnisko do Warszawy, a stamtąd polecieliśmy samolotem do Madrytu. Po 4 godzinach lotu na wysokości 11 tys metrów, w trakcie którego podziwialiśmy wspaniałe widoki, dotarliśmy do Hiszpanii.

Po przylocie do Hiszpanii, ogromne wrażenie zrobiło na mnie potężne lotnisko Barajas w Madrycie. Odebraliśmy swoje bagaże i udaliśmy się do hotelu Perta de Toledo. Następnego dnia dotarli do nas nasi koledzy o koleżanki ze szkoły w Navahermosa i wspólnie zwiedzaliśmy Madryt. Wieczorem, pełni pierwszych, hiszpańskich wrażeń pojechaliśmy do Navahermosy - do naszych przyjaciół i ich rodzin z programu Comenius. Jest to mała miejscowość położona ok 50 km od Toledo.

Mój kolega, u którego mieszkałem to Eduardo de la Iglesia Perez. Poznałem jego rodziców Hose i Dori oraz siostrę Martę. Mieszkając tydzień w Hiszpanii poznałem miejscowe zwyczaje: 2 pocałunki na powitanie, jedzenie obiadu o godzinie 23 :) a na śniadanie kakao i ciasteczka. Poznałem regionalne potrawy hiszpańskie: Paela, Churros, Gazpacho, Flan, Tortilla Espanola, które przygotowywała mama Eduarda.

Wszyscy braliśmy udział w Gymkana - jest to gra miejska polegająca na rozwiązywaniu poleceń i zbieraniu pieczątek po wypełnionej misji. Uczestniczyliśmy w pięknym nocnym przedstawieniu przygotowanym przez uczniów ze Szkoły w Navahermosie. Wspólnie chodziliśmy na zajęcia do miejscowej szkoły, uczestniczyliśmy w zajęciach artystycznych, braliśmy udział w eksperymencie chemicznym. Wszyscy uczestnicy programu Comenius przygotowali tradycyjne dla swojego kraju potrawy. Ja upiekłem naszą, polską szarlotkę, a Asi Zdaniwicz sałatka jarzynowa znalazła się w 3 najlepszych potrawach. Zwiedzaliśmy też Navahermosę (Ratusz, Kościół w centrum miasta) odwiedziliśmy fabrykę oliwy i fabrykę produkującą korki.

Pewnej nocy poszliśmy na wycieczkę do miejscowego zamku. Okazało się, że to nie było zwykłe zwiedzanie zamku nocą ale miejscowi uczniowie i ich rodzice przygotowali fantastyczne przedstawienie na temat legendy o duchach dwóch sióstr mieszkających kiedyś na zamku. Bardzo mi się to podobało.Byliśmy także na wycieczce w przepięknym Toledo (dawnej stolicy Hiszpanii), gdzie zwiedzaliśmy Katedrę i Starą część miasta.

Spędziliśmy razem mnóstwo niesamowitych chwil w towarzystwie wspaniałych ludzi z Anglii, Niemiec, Finlandii i Hiszpanii. Poznałem nowych przyjaciół m.in.: Postiego, Franka, Alfonsa, Pablo, Tomasa, Caludię, Sandrę, Martę, Marię, Anhelę, Emmę, Annę, Laurę. Z kilkoma kolegami świętowaliśmy urodziny Alexa z Finlandii.

Hiszpańskie rodziny dbały o wszystko, byśmy czuli się jak w domu.

Wyjazd do Hiszpanii był dla mnie cudowną przygodą, pozostawił wiele wspomnień i niesamowitych wrażeń na całe życie. To był najszczęśliwszy tydzień w moim życiu.

Krystian Hajdukiewicz

Comenius w Hiszpanii 04.05. - 10.05.2013

Raport z wyjazdu do Hiszpanii - galeria
(aby powiększyć zdjęcie, kliknij na miniaturkę)

na lotnisku w Warszawie w drodze do Madrytu Madryt
Madryt przed Pałacem Królewskim w Madrycie cała drużyna Comeniusa w Madrycie
boisko w szkole w Navahermosa powitanie gości z zagranicy ... ... przez  uczniów szkoły
podczas powitania nauczyciele z Polski w hiszpańskiej szkole droga z hotelu do szkoły
uczniowie podzieleni na grupy… ... gotowi do gry terenowej gra w szachy
lekcja wych fiz. przerwa na boisku szkolnym zajęcia z techniki
zajęcia z techniki po lekcjach zakupy
wspólne „śródziemnomorskie śniadanie” w szkole Szkoła – montaż zdjęć  z różnych spotkań w stadninie koni
wspólne „śródziemnomorskie śniadanie” w szkole Szkoła – montaż zdjęć z różnych spotkań w stadninie koni
stadnina koni widok na  Toledo podczas zwiedzania Toledo
stadnina koni widok na Toledo podczas zwiedzania Toledo
na tle pięknego Toledo Toledo rzeka Tag
nasi przyjaciele ze Stadtbergen Uczniowie z Bury St Edmunds Kościółek w Navahermosa
w szkole podstawowej z uczniami ze szkoły podstawowej w zakładzie produkującym korek
koordynatorzy projektu podczas „Festiwalu Comeniusa” występ  uczniów z Hiszpanii regionalne tańce
koordynatorzy projektu podczas „Festiwalu Comeniusa” występ uczniów z Hiszpanii regionalne tańce
Flamenco w wykonaniu uczennic z Navahermosa szkolny zespól rockowy podczas ostatniej dyskoteki
nadszedł czas pożegnania powrót do domu

Powrót

gimnazjum, szkoła, szkolnictwo, klasa, klasy, uczeń, uczniowie, oceny, rodzice, oświata, Wasilków, ksiądz, Rabczyński,Samorząd Uczniowski, lekcje, lekcja